Dit is waarom een habit tracker zo goed werkt

Een gewoonte afleren of aannemen kost tijd. Het duurt gewoon best lang voor we ons iets nieuws eigen hebben gemaakt. De meningen lopen uiteen van 21 dagen tot wel 66 dagen. Hoe vaak geef je voor die tijd al op? Zonde van je doel en van de moeite die je er al in heb gestoken toch? Het is geen heilige graal, maar een habit tracker kan je goed ondersteunen bij het behalen van je doelen. Je kunt het op verschillende manieren gebruiken, maar in dit artikel zal ik voornamelijk bespreken hoe je een habit tracker inzet om nieuwe doelen te bereiken.

Wat is een habit tracker?

Laat ik bij het begin beginnen en eerst beschrijven wat een habit tracker nu eigenlijk is. Met een habit tracker doe je eigenlijk niets anders dan een gedraging in kaart brengen. Te vergelijken met een logboek, maar in plaats van tekst gebruik je een tabel en symbolen of andere vormen die hierop lijken. Het idee is simpel, de uitwerking kun je net zo complex maken als je zelf wilt. Een habit tracker bijhouden is populair onder gebruikers van een bullet journal die hier graag hun creativiteit op loslaten. Maar, en dat weet ik uit ervaring, om een habit tracker bij te houden hoef je helemaal niet per se creatief te zijn.

Ook in je eigen agenda/planner kun je de nieuwe gewoonte die je jezelf graag wilt aanleren, documenteren. Na het lezen van de 3 redenen waarom een habit tracker zo succesvol is, kun je aan het eind van dit artikel een gratis habit tracker printable downloaden. Eentje die je niet zelf hoeft te ontwerpen, maar zo kunt gaan invullen. Easy peasy!

Lees ook: Overzicht met gratis Nederlandse planner printables

Hoe gebruik je een habit tracker?

De meest simpele vorm is wel het kalenderprincipe. Je kunt bij wijze van spreken hier gewoon het jaaroverzicht in je agenda voor gebruiken. Elke dag dat je je doel hebt bereikt, streep je de corresponderende dag af op de kalender. De gratis printable die hoort bij dit artikel is daar ook op gebaseerd. Hierop zijn uiteraard allerlei variaties te verzinnen zoals staaf- en cirkeldiagrammen. Op Pinterest kun je hier oneindig inspiratie hierover opdoen.

Gelukkig heeft de visuele vormgeving geen invloed op de navolgende 3 redenen voor waarom een habit tracker zo goed werkt bij het behalen van je doelen:

1. Geeft inzicht

Uit de voorgaande alinea’s heb je het allergrootste voordeel van een tracker bijhouden al kunnen lezen. Aangezien de hele bedoeling van een tracker bijhouden iets in kaart brengen is, geeft het je inzicht. Inzicht in waar je staat en als je terugkijkt naar waar je vandaan komt.

2. Motiveert

En dat brengt me meteen bij punt 2; het werkt enorm motiverend! Je visualiseert als het ware je vooruitgang. Of die vooruitgang met een slakkengangetje gaat of zo snel als een raket is, doet er niet heel veel toe. Elke stap is er één. En de allereerste stap zet je meteen op het moment dat je jezelf iets voorneemt.

3. Beloont

Om de kleine stappen te blijven zetten die jou uiteindelijk gaan brengen naar dat ene (het grote doel) wat je zo graag wilt, is jezelf belonen zo belangrijk. Juist die kleine stapjes belonen, zorgt er voor dat je ze blijft zetten. Ik vergelijk een habit tracker niet voor niets vaak met een sticker beloningssysteem voor kinderen. Elk streepje, kruisje, ingekleurd vakje of wat je ook maar doet, is een sticker dat jou beloont omdat je zo goed bezig bent!

Lees ook: Zondag routine voor een goed begin van je week

Je doelen behalen met een habit tracker

Kortom: Een habit tracker geeft je inzicht in hoe je het doet, stimuleert je om door te zetten én werkt als een instant beloning voor het zetten van die kleine stapjes die zo hard nodig zijn om grootste doelen te halen. Ben je overtuigd van de voordelen van het bijhouden van je gewoontes en wil je meteen hier zelf mee aan de slag? Hieronder zal ik een aantal voorbeelden noemen van dingen die je kunt gaan bijhouden. Zoals beloofd kun je via het formulier een printable aanvragen die ik speciaal voor jou heb ontworpen.

Laat je me weten wat je er van vindt? Dat kan heel makkelijk via de reacties hieronder of door een e-mail te sturen naar hallo@multimama.nl. Voel je vooral ook welkom in de Tijd voor mama community op Facebook waar ik dagelijks zin en een heel klein beetje onzin deel over hetgeen tegelijk onder- en overgewaardeerd wordt: Tijd!

Welke gewoontes kun je bijhouden?

In principe kun je alle gewoontes of zogenaamd “goed gedrag” bijhouden in een tracker.

  • Een focus van de week
  • Afvallen
  • Stoppen met roken
  • Op tijd komen
  • Sporten
  • Op tijd naar bed
  • Een planning maken
  • Tijd voor jezelf nemen

Is Pinterest één grote inspiratiebron voor jou? Met deze afbeelding pin je heel makkelijk dit artikel.

.
De waardering van tijdvoormama.nu bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 62 reviews.